Uppsalaposten

Tips om hur du lyckas med din marknadsföring

Tips om hur du lyckas med din marknadsföring

Tips om hur du lyckas med din marknadsföring

En bra marknadsföring är bra för att överleva bland sina konkurrenter – speciellt om det finns många. Att sticka ut och locka kunderna till sitt eget företag är såklart avgörande för lönsamheten och det finns många saker man kan göra för att nå dit. Här kan du läsa  några tips på hur du lyckas med din marknadsföring.

Gör en tydlig marknadsföringsplan

Kastar du in en annons i lokaltidningen då och då, använder sociala medier som ett sätt att göra reklam och kanske bjuder på en och annan kampanj ibland? Det kan såklart vara bra men gör du istället en plan för din marknadsföring så kommer det bli ännu bättre. Ett bra tips för hur du lyckas med din marknadsföring är alltså att göra en sådan, där du bland annat tar upp följande:

  • Ditt företag – Vilka tjänster/produkter säljer ditt företag och på vilket sätt är dom bättre än konkurrenternas? Hitta något som sticker ut och som gör dig unik.
  • Kommunikation – Hur kommunicerar du med nya och återkommande kunder? Ta en titt på din hemsida – den första platsen som många av dina potentiella kunder troligen besöker. Är informationen relevant, designen trevlig och är det enkelt att hitta det man letar efter? Din hemsida är en viktig del av marknadsföringen och här kan det vara värt att lägga ner extra arbete.
  • Målgrupp – Utifrån dom produkter och tjänster som säljs – hur ser din målgrupp ut? Ett viktigt tips för hur du lyckas med din marknadsföring är att träffa rätt målgrupp.
  • Syfte och mål – Fundera över syftet med din marknadsföring. Nya kunder, återkommande kunder, ökade intäkter?

Mer om hur du lyckas med din marknadsföring

För dig som vill veta mer om hur du lyckas med din marknadsföring finns många bra tips att tillgå. Att använda sig av reklamprodukter kan till exempel vara en idé istället för att annonsera i en tidning. Reklamprodukter är mer långsiktigt och kan i det långa loppet bli både mer effektivt och billigare.

Har du svårt att veta hur du lyckas med din marknadsföring finns alltid en sista utväg och det är att anlita en media, – eller PR-byrå. Det brukar gå att anlita sådana för att helt starta om sin marknadsföring för att göra den bättre, eller för att få hjälp med till exempel enskilda kampanjer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.