Airbus har beslutat att sluta tillverka superjumbon A380 till följd av bristande efterfrågan. Världens största flygplan med plats för 544 passagerare var tänkt att utmana den klassiska jumbon Boeing 747. Den svaga försäljningen av A380 förklaras av att flygbolagens intresse för mindre och smidigare flygplanstyper. Den sista superjumbon kommer att tillverkas 2021. Fram till dess kommer 14 stycken A380 att levereras till flygbolaget Emirates och ytterligare 3 till det japanska ANA.
Beslutet kom efter att Emirates tvingat avbryta flera beställningar av A380 då bolagets förhandlingar med motortillverkaren Rolls Royce misslyckats. Istället lade Emirates en ny order på 30 stycken A350-900 och 40 A330-900neo. För Airbus innebar Emirates beslut att det inte blir försvarbart att fortsätta tillverka A380.
Jobb inom tillverkningsindustrin hotas
Nu påbörjas samtalen med fackföreningarna kring de 3 000 till 3 500 jobben som hotas av neddragningarna. Det är främst tillverkningen i Tyskland och Frankrike som påverkas, men det finns även produktion i Storbritannien och Spanien.
A380 har länge dragits med förluster. Därför reagerade investerarna positivt på nyheten om neddragningarna och Airbusaktien steg genast 5 procent.
Den första Airbus A380 sattes i trafik 2005. Flygplanstypen var Airbus drag i kampen mot ärkerivalen Boeing. Sedan dess har utvecklingen av lättare tvåmotoriga långdistansflygplan gått framåt. Efterfrågan av flytlanstyper som Boeing 777, 787 och Airbus egna A350 har ökat. Enligt Airbus VD Tom Enders är det slutet för de fyrmotoriga planens era som vi nu ser.